Web Analytics Made Easy - Statcounter

  معاون مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، با اشاره به روایتی که در آن باران‌های سیل‌آسای دهه اول رجب را از نشانه‌های ظهور معرفی می‌کند تاکید کرد: این روایت از نظر سندی و دلالی و تطیبق با اصل روایت منطبق بر حوادث ایران نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفت‌وگویی در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص روایت آخرالزمانی باران‌های سیل‎‌آسای دهه اول رجب به عنوان یکی از نشانه‌های ظهور گفت: در مواجهه با گزارش‌ها و روایات‌های مهدوی باید دقت نظر فراوانی مبذول داشت تا به دام اشتباهات نیفتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: نکته اول در خصوص این روایت آن است که این روایت در وهله اول از نظر سندی ضعیف است؛ تطیبق نشانه‌ها و علائم نباید انجام شود؛ یعنی ما تکلیفی در زمینه تطیبق علائم نداریم.
معاون مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم بیان کرد: اولا باران‌هایی سیل آسا و سیل اخیر در کشور ما امری طبیعی است که در گذشته رخ داده و در ایران و خارج از کشور نیز دارای گزارش‌های متعدد است که بسیاری از آن‌ها از این حجم سیلاب نیز بیشتر بوده است.
وی گفت: نکته دیگر در خصوص سند این گزارش است که این روایت مرسل است، یعنی سند آن افتادگی دارد، چون از شیخ مفید تا امام صادق (ع) زمان متنابهی است و روایان متعددی در این میان وجود داشته‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نصوری اظهارکرد: نکته بعدی در خصوص باران‌های دهه اول ماه رجب و آخر جمادی است که با این باران‌هایی که در کشور ما بارید نیز تطابق زمانی دقیق ندارد؛ یعنی باران‌ها از اواسط رجب شروع شد.
وی تصریح کرد: نکته دیگر آن که در این روایت هیچ اشاره‌ای به منطقه ایران نشده است؛ یعنی بیان نشده که اگر باران در ایران یا منطقه فارس و ری بارید، نشان ظهور محقق شده است؛ چون در روایات ما به خصوص در روایات مرتبط به سرزمین‌ها در عصر ظهور و آخرالزمان نام‌های شهر‌ها به شکل عمومی یا جزیی بیان شده است.
این کارشناس مهدوی یادآورشد: نکته بعدی آن است که منطقه‌ای که در این روایت بیان شده است منطقه مشترک در مصر و موصل عراق است که با نگاه دقیق به این روایت و نقشه جغرافیایی می‌توان به راحتی متوجه شد که چنین بارانی در این منطقه آمده است یا خیر، ولی قطعا منظور آن منطقه فارس نیست.
وی گفت: مسئله مهم این که در این روایت و روایات نظیر آن است که نگاه و رویکرد ما نباید به شکل تطبیق گرایانه باشد، چون دخالت افراد غیر متخصص در فضای مجازی مشکل‌آفرین است و ممکن است افراد بسیاری را به اشتباه بیندازد؛ از افراد شیاد در این عرصه که بگذریم حتی افراد با نیت خیر نیز اشتباهاتی می‌کنند که بعضا قابل جبران نیست پس حتما باید با اساتید مباحث مهدویت مشورت شود.
نصوری در پاسخ به این سوال که اگر قرار است به علائم و نشان‌ها تطبیق نشود، چرا از آن‌ها در روایات استفاده شده است، بیان کرد: علامت‌ها به این منظور هستند که مردم با مشاهده این علائم به سمت نگاه ظهوری و آخرالزمانی متوجه شوند و رفتار خود را به سمت ظهور و زمینه سازی ظهور سوق دهند.
وی گفت: باید گفت که سخن قبلی به این معنی نیست که اصلا به تطبیق بپردازیم، بلکه تطبیق‌ها باید با رعایت استاندارد‌های علمی انجام شود؛ مثلا، مثل همین روایت که هم از نظر سندی و هم از نظر محیطی و علمی و... دارای مشکل است؛ ولی ممکن است برخی افراد غیر متخصص بدون توجه به این زمینه‌های اولیه یک حکم روایی بیان کنند.
یادآور می‌شود در فضای مجازی روایتی از امام صادق (ع) (رَوَى عَبْدُ اَلْکَرِیمِ اَلْخَثْعَمِیُّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ کَمْ یَمْلِکُ اَلْقَائِمُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ سَبْعَ سِنِینَ تَطُولُ لَهُ اَلْأَیَّامُ وَ اَللَّیَالِی حَتَّى تَکُونَ اَلسَّنَةُ مِنْ سِنِیهِ مِقْدَارَ عَشْرِ سِنِینَ مِنْ سِنِیکُمْ فَیَکُونُ سِنُو مُلْکِهِ سَبْعِینَ سَنَةً مِنْ سِنِیکُمْ هَذِهِ وَ إِذَا آنَ قِیَامُهُ مُطِرَ اَلنَّاسُ جُمَادَى اَلْآخِرَةَ وَ عَشَرَةَ أَیَّامٍ مِنْ رَجَبٍ مَطَراً لَمْ یَرَ اَلْخَلاَئِقُ مِثْلَهُ فَیُنْبِتُ اَللَّهُ بِهِ لُحُومَ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِی قُبُورِهِمْ فَکَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَیْهِمْ مُقْبِلِینَ مِنْ قِبَلِ جُهَیْنَةَ یَنْفُضُونَ شُعُورَهُمْ مِنَ اَلتُّرَابِ.)، دست به دست می‌شود و باران‌های اخیر در کشور را به باران‌های آخرالزمانی که در ماه رجب نازل می‌شود، تطبیق می‌دهند، در حالی که (همانطور که کارشناس مهدویت اشاره کرد) اگر آن روایت هم صحیح باشد، باران‌های فعلی در نیمه دوم ماه رجب است در حالی که در روایت گفته از اول ماه جمادی تا پایان دهه اول رجب.

منبع: فرارو

کلیدواژه: باران سیل آسا نشانه ظهور سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۴۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه یازدهمین همایش سراسری مسؤولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر که امروز در سالن غدیر مجتمع یاوران مهدی شهر مقدس قم با معرفی و تقدیر از نفرات برتر پویش ستاره‌های زمین برگزار شد.

در بخش همایش ستاره‌های زمین و فضای مجازی آقای نصری از استان کرمان، در بخش ستاره ساز و فضای مجازی آقای میراحمدی از استان چهارمحال‌وبختیاری با کشف ۶۰۰ مربی ستاره ساز و در بخش سرکشی از جلسات خانگی آقای قادری از استان یزد حائز رتبه برتر شدند.

همچنین در شاخص میز معرفی پویش ستاره‌های زمین و سرکشی از جلسات خانگی آقای جهان‌آرا از استان همدان، در شاخص تبلیغات محیطی حجت‌الاسلام دهقان‌دار از استان البرز و در شاخص برگزاری نمایشگاه ستاره‌های زمین آقای روزبه از استان فارس رتبه‌های برتر را کسب کردند.

کد خبر 6089236 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • زمستان به ۹ استان برمی‌گردد؛ بارش سیل‌آسای باران و تگرگ
  • زمستان به ۹ استان برمی‌گردد ؛ بارش‌ سیل‌آسای باران و تگرگ | طوفان گرد و خاک ۵ استان را در می‌نوردد
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد